شما الان اینجا هستید: خانه / پرسمان/ از چه ماهی باید شروع به ورزش کنم و تا چه زمانی‌ در دوران بارداری می‌توانم ادامه دهم؟
h 440
i 0
S 0
از چه ماهی باید شروع به ورزش کنم و تا چه زمانی‌ در دوران بارداری می‌توانم ادامه دهم؟

مادر > دوره بارداری > زنان و مامایی

از چه ماهی باید شروع به ورزش کنم و تا چه زمانی‌ در دوران بارداری می‌توانم ادامه دهم؟

16 تیر 1396 ساعت 02:27

کارشناس مامایی خانم حسینی

پاسخ کوتاه

دوران بارداری هرچند دوران حساسی است و بدن تحمل بسیاری از تمرینات ورزشی را ندارد اما این بدین معنی نیست که نمی توان در بارداری ورزش کرد. اگر بارداری سالمی دارید و مشکل خاصی ندارید ورزش کردن هیچ ممنوعیتی برای شما ندارد. تنها نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که بیش از حد خودرا خسته نکنید و تمرینات ورزشی متناسب با بارداری داشته باشید.


پاسخ کامل

 داشتن تناسب‌اندام یا برنامه‌ریزی برای تندرستی پیش از لقاح جنین بسیار کار پسندیده‌ای است. زیرا هرچه ماهیچه‌ها سالم‌تر و قوی‌تر باشند، بهتر از عهده بارداری و زایمان بر خواهید آمد. تا زمانی‌ که بارداریِ سالمی دارید و با مربی‌ای کار می‌کنید که متناسب با پیشرفت بارداری‌تان تمرینات شمارا اصلاح می‌کند، مشکلی نخواهید داشت. طی سه‌ماهه اول بارداری، اگر به ورزش عادت ندارید، باید تا هفته ۱۶ برای شروع ورزش منتظر بمانید. حتی اگر به ورزش عادت دارید، متوجه خواهید شد که مثل قبل قادر به اجرای آن نیستید، زیرا بدنتان در حال تطابق با بارداری است و جنین تمامی کربوهیدرات‌های ممکن را می‌گیرد و بدن شما از پیش‌تر شروع به تقسیم چربی‌ برای دوران شیردهی می‌کند. این‌زمانی مهم برای رشد فرزندتان نیز هست، بنابراین انرژی زیادی برای شما باقی نمی‌ماند. احتمالاً شدت تمرینات شما ده تا بیست درصد با کاهش روبرو خواهد شد. این شیوه‌ای طبیعی است که بدنتان به‌وسیله آن مطمئن می‌شود که شما کاری که باعث آسیب رساندن به فرزندتان می‌شود را انجام نمی‌دهید. در سه‌ماهه دوم، بدن شما با وضعیت جدید تطابق یافته و در این زمان چربی زیادی را تقسیم نمی‌کنید. میزان انرژی شما افزایش‌یافته و متوجه می‌شوید که قادر به تمرین به میزان معمول هستید و از انرژی جدید خود با فرارسیدن سه‌ماهه دوم، لذت خواهید برد. شرایط در سه‌ماهه آخر کاملاً متفاوت است. شکم شما بزرگ‌تر شده، خون در اندام پایین‌تنه شما تجمع می‌کند، اندام شما متورم می‌شود، تنفس شما تندتر می‌شود. به نظر هیجان‌انگیز می‌رسد. اکثر مادران در این دوران باید فعالیت‌های خود را ۳۵ تا ۴۵ درصد کاهش دهند، البته این مشکل کاملاً طبیعی است. زیرا طبیعت بدن شما با کاهش خون ارسالی به عضلات، (هنگام ورزش) از تحرک بیش‌ازاندازه شما جلوگیری می‌کند. بنابراین همواره به ندای بدن خود گوش دهید.

مادر > دوره بارداری > زنان و مامایی
1396/04/16
کارشناس مامایی خانم حسینی
S s s s s s 0
o j k q

اگر مایل هستید، می توانید مطلب فوق را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

اگر نظری یا سؤالی در مورد مطلب فوق دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ما نکات شما را با دقت می خوانیم.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
متن نظر
کد امنیتی