شما الان اینجا هستید: خانه / مجله/ شادابی بعد از زایمان را حفظ کنیم.
h 248
i 0
S 0

شادابی بعد از زایمان را حفظ کنیم.


شادابی بعد از زایمان را حفظ کنیم.

کارشناس ترجمه آقای صادقی / 26 تیر 1396 ساعت 23:20

مادر > زایمان > سلامت روانی و عاطفی

خواه برای اولین بار مادر شده باشید خواه برای چندمین بار، روزها و هفته‌های پس از تولد فرزندتان به همان اندازه كه می‌تواند شادی‌آفرین و هیجان‌انگیز باشد، می‌تواند توام با غم و غصه و افسردگی نیز باشد.

افسردگی پس از زایمان یک بیماری جدی است که گریبان گیر بسیاری از زنان می شود و می تواند در چند ماه اول پس از زایمان رخ دهد. همچنین ممکن است این اختلال بعد از سقط جنین و یا مرده زایی نیز بروز کند.

افسردگی بعد از زایمان می تواند باعث شود که شما احساس غمگین بودن، ناامیدی و پوچی کنید. همچنین ممکن است در مراقبت و برقراری ارتباط عاطفی با نوزادتان با مشکل مواجه شوید.

درصد چشمگیری از مادران پس از زایمان به افسردگی دچار می‌شوند. به خصوص خانم‌هایی که در طول زندگی‌شان سابقه افسردگی یا دیگر اختلالات روحی و روانی داشته‌اند باید بیشتر از دیگران مراقب باشند.

تحقیقات اخیر نشان داده حساسیت به تغییرات هورمونی پس از زایمان، تغییر وضعیت زندگی و قرار گرفتن در نقش مادری، سوء تغذیه و کمبود خواب و دیگر مشکلاتی که ممکن است در زندگی یک مادر وجود داشته باشد از عوامل دچار شدن به افسردگی پس از زایمان است. این نوع افسردگی تفاوت اساسی با افسردگی‌های دیگر ندارد ولی چون در زمان حساسی اتفاق می‌افتد باید توجه زیادی به آن کرد.

محققان می‌گویند بی‌خوابی، کم اشتهایی، اندوه، ناامیدی، اضطراب، خشم زیاد و بی‌علت و بی‌احساس بودن نسبت به فرزند تازه به دنیا آمده می‌تواند نشانه‌هایی از بروز این نوع افسردگی باشد البته سردرد و درد در قسمت‌های دیگری از بدن هم می‌تواند نشانه‌های این نوع افسردگی باشد. اگر حتی فقط چند مورد از این نشانه‌ها را داشتید و مطمئن نبودید به افسردگی دچار شده‌اید باز هم حتما به پزشک مراجعه کنید. چون ممکن است این افسردگی پیشرفت کند و در آن صورت نیاز به مصرف دارو پیدا کنید که می‌تواند شیردهی شما را هم مختل کند.

و اما کار هایی که باید انجام دهید تا با افسردگی خود مقابله کرده و شادابی خود را حفظ کنید.

برای بیرون رفتن و ملاقات با دوستانتان یک برنامه منظم ترتیب دهید و از آنها بخواهید که به صورت منظم با شما تماس گرفته و به ملاقات شما بیایند. دور بودن از جمع می تواند افسردگی را بدتر کند مخصوصاً اگر با استرسِ بزرگ کردن یک نوزاد نیز همراه باشد.

رژیم غذایی متعادل داشته باشید. اگر اشتهایتان کم است می توانید در طول روز از میان وعده های سبک استفاده کنید. میتوانید از پزشکتان بخواهید که در صورت لزوم برای شما مکمل های غذایی تجویز کند.

ورزش منظم روزانه داشته باشید به عنوان مثال در فضای باز قدم بزنید. ورزش به شما کمک می کند که خلق و خوی شما بهتر شده و سرحال شوید.

تا جایی که امکان دارد در معرض نور خورشید قرار بگیرید. پرده های خانه را کنار بزنید و تا جایی که امکان دارد در طول روز از خانه بیرون بروید.

برای تهیه غذا و سایر کارهای خانه، از دوستان و یا اعضای خانواده و همسرتان کمک بگیرید. دوستان و اعضای خانواده معمولا از کمک کردن به شما خوشحال می شوند.

خود درمانی ممنوع، از مصرف کافئین و همچنین مصرف خودسرانه دارو برای بهبود وضعیتتان اکیدا خودداری کنید. اگر علائمی از افسردگی بعد از زایمان دارید به پزشک مراجعه کرده و با ایشان مشورت کنید.

بیش از اندازه کار نکنید. تا جایی که می توانید استراحت کنید و بخوابید. خستگی می تواند افسردگی بعد از زایمان را بدتر کند.

اگر گروهی را برای حمایت از کسانی که تازه مادر شده اند، می شناسید در آن عضو شوید. هیچ کس به اندازه ی کسی که مثل شما تازه مادر شده است نمی تواند حال شما را درک کند و از شما حمایت کند.

مادر > زایمان > سلامت روانی و عاطفی
1396/04/26
کارشناس ترجمه آقای صادقی
کارشناس مامایی خانم حسینی
S s s s s s 0
o j k q

اگر مایل هستید، می توانید مطلب فوق را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

اگر نظری یا سؤالی در مورد مطلب فوق دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ما نکات شما را با دقت می خوانیم.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
متن نظر
کد امنیتی