چه بخورم که بدنم برای بارداری آماده بشه؟
24 تیر 1396 ساعت 19:41
0 نظرات

تغذیه مادر قبل از دوره بارداری، می تواند تأثیر چشمگیری روی ژن و سلامت کودک بگذارد. متخصصان ارتباط بین تغذیه مادر قبل از بارداری را با خواص شیمیایی ژن مربوط به چاقی مفرط، سرطان و سیستم ایمنی پیدا کرده اند. ماده مغذی لازم برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی شامل ویتامین B12 ،B6، کولین، اسیدفولیک، امگا ۳، و آهن است.

  • مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز در دوران پیش از بارداری

1- ویتامین B12

ویتامین B12 یک ویتامین محلول در آب است که به طور طبیعی در محصولات حیوانی همچون شیر، تخم مرغ، پنیر، گوشت، مرغ و ماهی وجود دارد و در ضمن، به عنوان مکمل غذایی نیز قابل دسترس است که به بعضی محصولات غیر حیوانی مانند غلات صبحانه اضافه می شود. کمبود این ویتامین در دوران قبل از بارداری خطر نقایص لوله عصبی را افزایش می دهد.

2- ویتامین B6

ویتامین B6 یکی دیگر از ویتامین های حیاتی برای زنان قبل از بارداری است، خوب است به عنوان یک خانم بدانید که ویتامین B6 به تنظیم چرخه تخمک گذاری در زنان کمک زیادی می کند. همچنین، وجود ویتامین B6 کافی در بدن آن ها، میزان پرولاکتین را که باعث نامنظم شدن چرخه تخمک گذاری زنان می شود، کاهش خواهد داد .در مطالعات دیده شده است که مصرف ویتامین B6 از حداقل شش ماه پیش از بارداری سبب پیشگیری از بروز تهوع و استفراغ بارداری می شود. هویج، مرغ، تخم مرغ، ماهی، گوشت، نخود، اسفناج، تخم آفتابگردان، گردو، موز، بروکلی، کلم، ذرت، سیب زمینی از منابع ویتامین ب به خصوص ب ۶ هستند.

3- زنان باردار کولین بخورند.

کولین از جمله مواد مغذی موجود در گروه ویتامینی B به شمار می‌رود که در رشد و بهبود سلول‌ها، همچنین روند تقسیم آن‌ها نقش بسیار دارد. این ماده مغذی افزون بر بهبود متابولیسم و سوخت‌وساز به ویژه در نواحی چربی گرفته اطراف کبد مردان و زنان، سبب رشد و تکامل سلول‌ها، عروق و دستگاه عصبی جنین نیز می‌شود.

بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، در جنین موش‌هایی که با فقر کولین طی دوران بارداری روبه‌رو بوده‌اند، معمولاً شیوع گسترده‌ی نارسایی‌های قلبی و وجود نواقصی در سیستم عصبی و عروق مغز آن‌ها دیده شده است.

کولین را از منابع غذایی گوناگونی چون کلم بروکلی، اسفناج، شیر، تخم‌مرغ، جگر گوساله، جوانه گندم، قلوه، موز، ماهی‌های سالمون و سفید، سبوس گندم، عدس و سویا می‌توان به بدن رساند.

4- اسید فولیک

درست است که اسید فولیک ویتامین ضروری برای زمانی می باشد که شما باردار هستید، اما شما می توانید مصرف آن را قبل از بارداری خود هم آغاز نمایید. مطالعات اخیر دانشمندان نشان داده اند زنانی که قبل از بارداری اسید فولیک مصرف نموده اند، نسبت به زنان دیگر، شانس بیشتری برای باروری داشته اند. فولات که شکلی از این ویتامین است در مواد غذایی وجود دارد، اما چون منابع غذایی به تنهایی کافی نیستند، مصرف مکمل اسید فولیک به میزان روزانه ۴۰۰ میلی گرم از ۳ ماه قبل از بارداری و حین بارداری توصیه می شود .

کمبود اسید فولیک منجر به نقایص لوله عصبی، نقایص قلبی - عروقی، سندرم داون و شکاف کام و لب می شود. بهتر است مصرف اسید فولیک از سه ماه قبل از بارداری آغاز شود.

مصرف منابع غذایی غنی از اسید فولیک مانند سبزی های سبز تیره مثل اسفناج، میوه ها مثل مرکبات و حبوبات در برنامه غذایی روزانه توصیه می شود.

5- امگا ۳

امگا ۳ نوعی اسید چرب است که در گردو، دانه کتان، دانه خرفه و سویا، فندق، بادام، بادام هندی، و پسته، ماهی، سبزی هایی مثل اسفناج، شاهی، کاهو، تخم مرغ های غنی شده با امگا ۳، وجود دارد. این ماده در تکامل مغز جنین موثر است. بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی این ماده در دوران قبل از بارداری توصیه می شود.

6- آهن

بهتر است قبل از بارداری از نظر کم خونی فقر آهن، بررسی صورت بگیرد تا در صورت ابتلا رفع شود و سپس اقدام به بارداری شود. جگر، قلوه، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم‌مرغ، سبزی‌های دارای برگ سبز تیره مانند جعفری، اسفناج و حبوبات؛ مثل عدس و لوبیا، هم چنین میوه های خشک برگه ها به خصوص برگه زرد آلو و دانه‌های روغنی سرشار از آهن اند. همراه با غذا و یا بلافاصله بعد از آن چای مصرف نشود چون جذب آهن را کاهش میدهد.

مطالب مرتبط
کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به گروه مادری می باشد. 1395

متن ارسال شده به این بخش