شما الان اینجا هستید: خانه / مجله/ توصیه هایی برای رفع خستگی دوران بارداری
h 408
i 0
S 0

توصیه هایی برای رفع خستگی دوران بارداری


توصیه هایی برای رفع خستگی دوران بارداری

کارشناس ترجمه آقای صادقی / 07 تیر 1396 ساعت 19:43

به سختی می توانید سرتان را از بالش جدا کنید، در تمام مدت روز کشان کشان راه می روید، و با اشتیاق منتظر رفتن به تخت خواب هستید. آیا این حالات برای شما هم اتفاق افتاده است؟ احساس خستگی در دوران بارداری یک امر طبیعی و رایج است، مخصوصا در طول ماه های اول و هفته های قبل از زایمان.

  • چه چیزی باعث خستگی دوران بارداری می شود؟

بارداری مثل بالا رفتن از کوه یا دو ماراتون هست البته با یک کوله پشتی که هر روز وزن آن اضافه می شود. در طول سه ماهه ی اول بارداری مقدار زیادی از انرژی برای ساخت جفت مورد استفاده قرار می گیرد – بخاطر همین حدود هفته ی نهم بارداری شما از رمق می افتید و احساس خستگی زیاد می کنید. علاوه براین، سازوکار بدن تان به طور چشمگیری افزایش می یابد و از طرف دیگر قندخون و فشار خونتان رو به کاهش است.

با پایان سه ماهه ی اول بارداری، بدنتان وظیفه دشوار ساخت جفت را به اتمام رسانده است و به تغییرات هورمونی و احساسی که اتفاق افتاده است بیشتر عادت می کند؛ یعنی سه ماهه ی دوم بارداری زمان انرژی جدید است. اما یادتان باشد که خستگی در سه ماهه سوم بارداری برای انتقام باز می گردد. همچنین جنین در حال رشد شما خواسته های بیشتری از بدنتان دارد و از طرف دیگر خواب نیز از شما گریزان است چرا که شما در حال مبارزه با سوزش معده، کمر درد و علائم پادرد هستید.   

حواستان به بدنتان باشد. اگر خسته اید استراحت کنید. سعی نکنید یک مادر از همه لحاظ عالی باشید. اگر ظرفی برای شستن دارید می توانید آنها را بعدا بشویید، به فکر انجام هیچ فعالیت غیر ضروری نباشید. از دیگران کمک بخواهید. مادر باردار از خود گذشته نباشید. اجازه دهید همسرتان بفهمد چقدر از انرژی تان تحلیل رفته است تا اگر کاری هست انجام دهد. در صورتی که همسایه یا دوست تان پیشنهاد کمک داد حتما قبول کنید.

۱- به اندازه کافی بخوابید.

برای مثال زود به تخت خواب بروید و تا دیر وقت بخوابید.

۲- غذایی سالم بخورید.

برای حفظ انرژی شما به یک منبع ثابت انرژی نیاز دارید. طبق رژیم غذایی بارداری تان غذا بخورید و سعی کنید روی تقویت کننده های انرژی طولانی مدت مثل پروتئین و کربوهیدرات های مرکب تمرکز کنید. همچنین مطمئن شوید به اندازه ی کافی کالری مصرف می کنید. همچنین وعده های غذایی تان را افرایش دهید. خستگی مثل علائم دیگر بارداری به راه حل شش وعده ی غذایی خوب جواب می دهد. اگر قند خون تان را ثابت و یکنواخت نگهدارید انرژی تان نیز ثابت می ماند. بنابراین در برابر نخوردن وعده های غذایی مقاومت کنید، سعی کنید وعده های غذایی کوچک و مکرر داشته باشید که شامل پروتئین و کربوهیدرات های مرکب است.

۳- تحرک داشته باشید.

مطمئنا صندلی بیش از هر زمانی وسوسه انگیز است. مقدار درست و نوع صحیح از ورزش می تواند طراوت بخش و نیرو زا باشد. بنابراین به یک دوچرخه سواری یا یک پیاده روی کوتاه بروید. این تمرینات نه تنها باعث شادابی و سرحالی تان می شود بلکه خواب آرام و راحت را نیز در شب به دنبال دارد. خواب بیشتر در شب به معنای داشتن انرژی بیشتر در روز بعد است.

در صورتی که خستگی شما شدید و مداوم است و در کل دوره بارداری از آن رنج می برید حتما با پزشکتان در مورد آن صحبت کنید، مخصوصا اگر علائم دیگری مثل ضعف، تنگی نفس را دارید یا حتی بعضا دچار ضعف و غش می شوید که این نشان می دهد شما از کمبود آهن رنج می برید البته نگران نباشید این حالت رایج و قابل درمان است. و اگر احساس ناراحتی و بی روحی، تغییر اشتها، ترس یا اضطراب می کنید ممکن است دچار افسردگی دوران بارداری شده باشید. این شرایط نیز با کمک پزشکتان قابل مقابله و درمان است.

 

1396/04/07
کارشناس ترجمه آقای صادقی
کارشناس مامایی خانم احسانی
whattoexpect.com
S s s s s s 0
o j k q

اگر مایل هستید، می توانید مطلب فوق را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

اگر نظری یا سؤالی در مورد مطلب فوق دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ما نکات شما را با دقت می خوانیم.

نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
متن نظر
کد امنیتی