نکات اولیه برای داشتن خواب راحت در دوران بارداری!
26 اردیبهشت 1396 ساعت 11:40
0 نظرات

 بارداری معمولا باعث بروز اختلالاتی در هنگام خواب می شود از قبیل حالت تهوع، سوزش معده، گرفتگی عضلات پا و خروپف کردن و در صورتی که پیش از بارداری هم این اختلالات را داشته باشید، با شروع بارداری ممکن است شدیدتر شوند.

در ذیل به برخی نکات اشاره می کنیم که شما را کمک می کنند تا در دوران بارداری و بعد از آن خواب بهتری داشته باشید.

مراقب باشید که چه چیزی را در چه زمانی می خورید و می نوشید!

مصرف کافئین را کاهش دهید!

مصرف هرگونه خوراکی و نوشیدنی که حاوی کافئین هستند را مثل قهوه، چای، نوشیدنی های الکلی و شکلات کم کنید و از بعد از ظهر تا قبل از خواب از خوردن و نوشیدن آن ها بطور کامل پرهیز کنید.

از بعد از ظهر تا قبل از خواب کمتر مایعات بنوشید!

مصرف مایعات را بیشتر به صبح ها اختصاص دهید تا در نیمه های شب مجبور نباشید که به دستشویی بروید.

از خوردن وعده های سنگین و تند قبل از خواب پرهیز کنید!

خوردن غذای زیاد در زمان قبل از خواب و همچنین خوردن خوراکی های تند و اسیدی مثل فلفل و گوجه فرنگی می توانند باعث سوزش معده و عدم هضم شوند. اگر سوزش معده دارید سعی کنید در ساعات اولیه شب شام سبکتری بخورید و دو تا سه ساعت قبل از اینکه به رخت خواب بروید صبر کنید تا غذایی که خورده اید هضم شود.

قبل از رفتن به رخت خواب خوراکی بخورید تا صبح ها حالت تهوع نداشته باشید.

اگر بعد از بیدار شدن از خواب حالت تهوع دارید، خوردن تنقلات و خوراکی هایی شیرین معده شما را از خالی شدن حفظ می کند.

یاد بگیرید چطور به خود آرامش بدهید!

روزها چرت بزنید!

چرت زدن های روزانه به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز باعث رفع خستگی شده و حافظه و هشیاری شما را بهتر می کند. چرت زدن های روزانه خود را زمان بندی کنید و از چرت زدن های طولانی و ساعات آخر روز بپرهیزید تا خواب شبانه شما را مختل نسازد.

شب ها ورزش نکنید!

تمرینات خود را در ابتدای روز انجام دهید تا بعد از ورزش بدن شما فرصت کافی برای آرام شدن داشته باشد. ورزش کردن در ساعات نزدیک به زمان خواب، شما را فعال تر می کند و حتی با دستکاری چرخه طبیعی خواب، شما را دچار پریشان خوابی کند. سعی کنید حداقل سه تا چهار ساعت قبل از خواب تمرینات خود را تمام کنید.

تکنیک های آرامش ذهن را انجام دهید!

در مورد تکنیکهای آرامش ذهن برای داشتن خواب بهتر مطالعه کنید مانند تصاويرذهني هدايت شده، تنفس عمیق و شل کردن عضلات.

مشکلات و نگرانی های خود را فراموش کنید!

بسیاری افراد نیمه های شب که از خواب بیدار می شوند با فکر کردن در مورد مشکلات و گرفتاری های خود نمی توانند دوباره به راحتی بخوابند. همیشه قلم و کاغذی در کنار خود داشته باشید و کارهایی که باید روز یا روزهای بعد انجام دهید را برروی کاغذ بنویسید. اگر فکر احساس می کنید فکر کردن و نوشتن در مورد نگرانی ها در نیمه شب شما را بیشتر نگران می کنند، سوالات، نگرانی ها و هر چیزی که باید انجام دهید را یک ساعت قبل از خواب بر کاغذی بنویسید و سعی کنید تا صبح به آنها فکر نکنید.

در کلاس های آموزش مادران باردار اشتراک کنید!

اگر در مورد زایمان و تولد، بچه داری و شیردادن بچه مضطرب هستید، در کلاس ها اشتراک کنید. وقتی از قبل بدانید که قرار است چه اتفاقاتی رخ دهد، می توانید با آمادگی کامل به راحتی آن ها را پشت سر بگذارید. از سویی دیگر نیز برقرار کردن ارتباط دوستی با دیگر مادران باردار می تواند بسیاری از مشکلات روحی شما را برطرف کند.

منبع: babycenter.com

مطالب مرتبط
کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به گروه مادری می باشد. 1395

متن ارسال شده به این بخش